The Final Assignment for the Architecture and Urban Planning Degree: A Timely Reflection

Authors

  • Mabel R. Matamoros Tuma Facultad de Arquitectura, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, CUJAE. La Habana, Cuba.
  • Lázaro Yerandy Morales Camacho Facultad de Arquitectura, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cujae. La Habana, Cuba.

Keywords:

diploma work, completion exercise, teaching architecture and urban planning

Abstract

The “trabajo de diploma” (capstone project) is the final assignment traditionally completed to fulfill the requirements of the Architecture and Urban planning degree in Cuba, which was modified in 2020 as a result of sanitary measures related to the COVID-19 pandemic. The goal of this research was to evaluate the results of the assignment in December 2022 at the School of Architecture, CUJAE. The methods applied in the research were the review of normative documents, the consultation with professors from other universities, the analysis of data from the period, and a survey of participant’s opinions. The article characterizes the development of the exercise, the modifications recently introduced, the results obtained, as well as the assessment made by the participants in the process. It also offers recommendations for future improvement. This research concludes that the diversification of the final assignment was positive and that it has the overwhelming approval of the faculty.

Author Biographies

Mabel R. Matamoros Tuma, Facultad de Arquitectura, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, CUJAE. La Habana, Cuba.

Arquitecta, Doctora en Ciencias Técnicas. Profesora de la Facultad de Arquitectura, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, CUJAE. La Habana, Cuba.

E-mail: mabel@arquitectura.cujae.edu.cu

https://orcid.org/0000-0001-9850-1249

Lázaro Yerandy Morales Camacho, Facultad de Arquitectura, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cujae. La Habana, Cuba.

Arquitecto, Docente Instructor. Facultad de Arquitectura, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cujae. La Habana, Cuba.

E-mail: lmoralesc@arquitectura.cujae.edu.cu

https://orcid.org/0000-0001-5752-7696

References

Ministerio de Educación Superior. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior. Gaceta Oficial No. 040 Extraordinaria. La Habana, Cuba: Gaceta Oficial de la República de Cuba, 8 de agosto de 2007 [citado 12 diciembre 2022]. Disponible en: https://docplayer.es/69199309-De-la-republica-de-cuba-ministerio-de-justicia-reglamento-para-el-trabajo-docente-y-metodologico-en-la-educacion-superior.html

Sánchez E, Rodríguez P. Trabajos de diploma curso 2007-2008. Facultad de Arquitectura de La Habana. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2012 [citado 16 de diciembre 2022]; 29(2-3):94-5. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/172

Matamoros Tuma M, Gutiérrez Maidata R, Rouco Méndez AJ, Collado Baldoquín N. Diseño, investigación y formación. Experiencias en los trabajos de diploma. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2015 [citado 26 de diciembre 2022]; 36(1):116-25. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/331

Dejtiar F. Los 10 mejores proyectos de estudiantes de arquitectura en Latinoamérica y España 2022. ArchDaily. [Internet]. [Citado 15 diciembre 2022]. Disponible en: https://www.archdaily.cl/cl/979012/los-10-mejores-proyectos-de-estudiantes-de-arquitectura-en-latinoamerica-y-espana-2022

Rodríguez Alcalá A. Los desafíos del Taller Terminal de Arquitectura. Desarrollando los fundamentos del futuro arquitecto. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2014 [citado 26 de diciembre 2022]; 35(3):121-9. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/319

Álvarez González CE, Álvarez López AE. Gestión de la vivienda a partir de subsidios. Barrio La Laguna, Sagua la Grande, Cuba. Experiencias de intervención. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2018 [citado 20 de diciembre 2022]; 39(1):51-64. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/442

Álvarez López AE, Ordoñez Castro GA, Álvarez González CE. Comportamiento de la dimensión ambiental y energética de los municipios participantes del Proyecto Hábitat 2. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2018 [citado 26 de diciembre 2022]; 39(2):72-84. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/493

Eli Rodríguez M. La Lisa: una nueva experiencia en la enseñanza en la Arquitectura. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2018 [citado 26 de diciembre 2022]; 39(1):120-9. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/448

Proyectos de alta pertinencia como eje de la formación profesional en la CUJAE. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2019 [citado 9 de diciembre 2022];40(3): 112-9. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/546

Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2021-2026 [Internet]. 2021 [citado 15 diciembre 2022]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_conceptos_y_lineamientos_2021_2026.pdf

Published

2023-03-08

How to Cite

Matamoros Tuma, M. R., & Morales Camacho, L. Y. (2023). The Final Assignment for the Architecture and Urban Planning Degree: A Timely Reflection. Revista científica De Arquitectura Y Urbanismo, 43(3), 105–113. Retrieved from https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/715