Didactic Strategies to Raise Academic Performance in First -Year Architecture Design Subjects
Keywords:
architectural design education, teaching strategies, design workshop, integrated project workshopAbstract
It is common for architecture students to have certain difficulties in solving the problems posed by design subjects in the initial stages of their training. The research presented here had the objective of proposing measures to mitigate these difficulties, through: the diagnosis of students' deficiencies in the first design subject; the study of previous experiences; the design of teaching strategies and their application in the following design subject (TIP I); and the comparative analysis of the results of both. The strategies were applied in one of the first-year groups of the Architecture and Urbanism degree at the Cujae Faculty of Architecture in the 2023 academic year, concluding that their application had a favorable impact both on the process and on the students' final solutions, compared to the previous subject, which was also reflected in their personal assessments.
References
López E, Bancrofft R. Criterios metódicos para el análisis y desarrollo de unidades funcionales en arquitectura. Arquitectura y Urbanismo. 1983; 4(1-2): 109-119.
Lápidus Mandel L. Diseño arquitectónico. La Habana: Ediciones Ministerio de Educación Superior; 1984.
Broadbent G. Diseño arquitectónico. Arquitectura y Ciencias Humanas. Barcelona: Gustavo Gili; 1976.
Rowe P. Design Thinking. Cambridge (Massachusetts): The MIT Press; 1998.
Santa Cruz RV, Martínez MC. Estrategias de enseñanza en el Taller de Diseño Arquitectónico. Un abordaje interpretativo del Master Plan en el Taller Vertical de Diseño Arquitectónico “A” de la FAUD – UNMDP. Revista Entramados - Educación y Sociedad [Internet]. 2017 [consultado: 7 de agosto de 2023]; 4(4): 121-133. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/2328.
Scanavino G. Espacios de aprendizaje. Sistema de objetos aplicados a la arquitectura educativa contemporánea. Anales de Investigación en Arquitectura [Internet]. 2022 [consultado: 7 de agosto de 2023]; 13(1): 14 p. Disponible en: https://doi.org/10.18861/ania.2023.13.1.3330.
Covarrubias-Flores CA, Melchor-Meza JR. Análisis comparativo de estrategias docentes en procesos de aprendizaje de la arquitectura. Caso de estudio en la Universidad Autónoma de Sinaloa. Referencia Pedagógica [Internet]. 2022 [consultado: 7 de agosto de 2023]; 10(2): 263-277. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308.
Jiménez Cavieres R, Martínez Ruiz R, Valencia Palacios M. Docencia virtual en taller de diseño arquitectónico en pandemia. DU & P: revista de diseño urbano y paisaje [Internet]. 2023 [consultado: 14 de agosto de 2024]; 15(43): 29-41. Disponible en: https://dup.central.cl/dup_43/rodolfo_jimenez.pdf.
Batistello P, Cybis Pereira AT. El aprendizaje basado en competencias y metodologías: activas: aplicando la gamificación. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2019 [consultado: 23 de agosto de 2023]; 40(2): 31-42. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/artice/view/205.
Argüelles Otero RM, Rodríguez Cárdenas A, Quiroz Alfonso F. Experiencias en la aplicación del Plan de Estudios D en la carrera de Arquitectura. UCLV. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2012 [consultado: 23 de agosto de 2023]; 33(2): 120-124. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/artice/view/205.
Matamoros Tuma MR, Morales Camacho LY. El ejercicio de culminación de estudios en la carrera Arquitectura y Urbanismo: una reflexión oportuna. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2022 [consultado: 17 de septiembre de 2023]; 43(3): 105-113. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/715.
Plan de Estudios E. Carrera: Arquitectura y Urbanismo. La Habana: Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría; 2019.
Meneses Urbina D. Docencia y docentes de diseño arquitectónico. Revista de Investigación [Internet]. 2011 [consultado: 6 de agosto de 2023]; 4(2): 37-48. Disponible en: https://repository.uamerica.edu.co/bitstream720.500.11839/779/1/19066951-2011-2-AR.pdf.
Dreifuss Serrano C. Enseñanza-aprendizaje en el taller de diseño. Limaq [Internet]. 2015 [consultado: 7 de agosto de 2023]; (1): 67-92. Disponible en: https://doi.org/10.26439/limaq2015.n001.354.
Covarrubias-Flores CA, Melchor-Meza JR. Análisis comparativo de estrategias docentes en procesos de aprendizaje de la arquitectura. Caso de estudio en la Universidad Autónoma de Sinaloa. Referencia Pedagógica [Internet]. 2022 [consultado: 7 de agosto de 2023]; 10(2): 263-277. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S2308-30422022000300084.
Meneses Urbina D, Toro Prada G. El taller: estrategia de enseñanza del diseño arquitectónico. Teoría, práctica y creatividad como fundamentos formativos. Una experiencia pedagógica en los Talleres de Arquitectura de la Universidad de La Salle [tesis de máster]. Bogotá: Universidad de La Salle, Facultad de Educación; 2008. [consultado: 7 de agosto de 2023]. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_docencia/261.
García Vidal LR. La metodología del design thinking y el desarrollo de la creatividad en estudiantes de Arquitectura de la UCV, 2020 [tesis de máster]. Lima: Universidad César Vallejo; 2020. [consultado: 14 de agosto de 2024]; Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/54207.
Aguirre-Villalobos ER, Guzmán C, González L. Metodología Design Thinking en la enseñanza universitaria para el desarrollo y logros de aprendizaje en arquitectura. RCS Revista de Ciencias Sociales [Internet]. 2023 [consultado: 14 de agosto de 2024]; 29(2): 509-525. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8920567.
Rouco Méndez AJ, Matamoros Tuma MR, Báez Bolet VM. Diseño participativo de la vivienda. Experiencias en la enseñanza de la arquitectura. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2017 [consultado: 23 de agosto de 2023]; 38(2): 104-115. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/425.
Santiago Palero J. El diseño participativo desde la perspectiva del diseño. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Internet]. 2023 [consultado: 7 de agosto de 2023]; 26(195): 247-262. Disponible en: https://doi.org/10.18682/cdc.vi195.9641.
Ocampo Hurtado JG, Salazar Ocampo C, Giraldo Orijuela G. El puente como tema de aprendizaje. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2016 [consultado: 23 de agosto de 2023]; 37(3): 139-148. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/392.
Raposo Grau FJ. Metodologías en iniciación a la creación arquitectónica. Encadenamiento docente entre Expresión Gráfica y Proyectos Arquitectónicos. En: Tortosa Ibáñez MI, Álvarez Teruel JD, Pellín Buades N, coord. XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio. Alicante: Universidad de Alicante/Universitat d’Alacant, Instituto de Ciencias de la Educación; 2015. pp.2187-2202. [consultado: 7 de agosto de 2023]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5898835.
Armelini G, Aranguiz N, Gutiérrez Garigliano MR, Maidana A. Ejercicios de diseño espacial aplicando conceptos básicos de estructura y materialidad. En: Maidana A, Vedoya DA, Oteiza NH, Aguirre G, Bellot R, García Zúliga F, et al. X Congreso Regional de Tecnología en Arquitectura (X CRETA). La Plata: Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata; 29-31 de agosto 2018. p.47-56. Disponible en: https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/71161.
Tuñón J. Informe En 2020 Millennials y Centennials representarán el 59% de la población del planeta. OBS Business School [Internet]. 2020 [consultado: 23 de agosto de 2024]. Disponible en: https://www.obsbusiness.school/actualidad/informes-de-investigacion/informe-obs-en-2020-millennials-y-centennials-representaran-el-59-de-la-poblacion-del-planeta.
Vázquez Ramírez H, Vázquez Ortiz R, Villalpando Salas P. La evaluación en los procesos de aprendizaje del diseño arquitectónico. Una experiencia docente. DOCERE [Internet]. 2011 [consultado: 14 de agosto de 2024]; (5): 7-10. Disponible en: https://doi.org/10.33064/2011docere52376.
Rouco Méndez AJ, Matamoros Tuma MR. Un tiempo para la creación. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2012 [consultado: 12 de agosto de 2024]; 31(3): 76-80. Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/57.
Livingston R. El Método. Caracas: Ediciones de la Urraca; 1995.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista científica de Arquitectura y Urbanismo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).