Experiencias en la aplicación del Plan de Estudios D en la carrera de Arquitectura. UCLV
Abstract
Resumen: Se muestran las experiencias
obtenidas en la enseñanza del proyecto,
en el 1er año de arquitectura de la
Universidad Central de Las Villas,
con la aplicación de un nuevo plan de
estudio, donde prima el autoaprendizaje
y la autosuperación. Fue necesario un
fuerte trabajo metodológico por parte
del colectivo de profesores, se diseñaron
ejercicios que permitieran cumplir con
los objetivos de la asignatura y del año,
exigieran la independencia del estudiante,
y promovieran su creatividad con una
respuesta rápida ante el planteamiento
de problemas, cuestiones fundamentales
en la formación del arquitecto. Otro de
los logros es la utilización de materiales
alternativos para incentivar la creatividad.
Se presentan ejemplos de los ejercicios
realizados e imágenes de los resultados
obtenidos en cada uno. El principal logro
fue la alta motivación del estudiante por
la asignatura en particular y la carrera en
general, evidenciada por su dedicación a
la solución de los ejercicios orientados.
Palabras clave: Plan de Estudios D,
preparación metodológica, primer año de
arquitectura, asignaturas de diseño urbano y
arquitectónico.
Abstract: The paper shows the
experiences in the teaching of a subject,
Project, to freshmen students of
architecture, during the implementation
of the new curriculum, where selflearning
and self-training are essential.
A methodological work of the staff was
performed in order to design exercises
to fulfill the objectives of the syllabus
promoting the students independence
and creativity. The use of supplementary
materials in a creative way has been
one of the main outcomes. Examples of
the exercises done as well as images of
each ones were shown. As a result, high
motivation for the subject was more
evident due to students’ interest.
Key words: implementation of the new
curriculum (Plan D), teaching, freshmen
students of architecture.
An experience on the implementation
of the curriculum (Plan D)
for the field of Architecture at UCLV
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).