Adaptación cultural en la práctica profesional. La lección de Cuba

Autores/as

  • Alessandro Masoni Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la University of New York Tirana, Albania

Palabras clave:

competencias interculturales, adaptación cultural, etnocentrismo, hegemonía, práctica profesional internacional

Resumen

Este ensayo surge de la participación en la conferencia internacional "1972-2022. Il Patrimonio Mondiale alla prova del tempo", enfocado en resaltar cómo las condiciones ambientales, los materiales y las técnicas locales impactan en las intervenciones en el patrimonio arquitectónico. En el artículo se enfatiza que los proyectos a menudo enfrentan fricciones culturales y problemas de comunicación, más que factores económicos o técnicos. Basándose en experiencias personales, con Cuba como caso estudio, el ensayo las analiza ex post facto a través de la teoría de competencia intercultural. Reconoce la adaptación como un proceso circular e iterativo influenciado por la retroalimentación entre competencias y experiencias, caracterizado por una asimetría inherente en las relaciones interculturales. Se subraya la importancia de la "tétrada" de actitud, habilidad, conocimiento y autoconciencia para la adaptación, abogando por su inclusión en la formación de profesionales que trabajan en el extranjero. Reconociendo su papel crucial, concluye afirmando que tales competencias son esenciales en la construcción de un mundo más interconectado e inclusivo.

Biografía del autor/a

Alessandro Masoni, Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la University of New York Tirana, Albania

Doctor Arquitecto. Jefe del Departamento de Arquitectura y Diseño de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la University of New York Tirana, Albania.

E-mail: alessandromasoni@unyt.edu.al

https://orcid.org/0000-0002-7572-712X

Citas

Alizadeh S, Chavan M. Cultural competence dimensions and outcomes: a systematic review of the literature. Health Soc Care Community [Internet]. 2016 [cited: 2022 Apr 8]; 24(6):[e117-e130 pp.]. Available in: https://doi.org/10.1111/hsc.12239.

Deardorff DK. Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Raleigh (North Carolina): North Carolina State University; 2004.

Cross TL, Bazron BJ, Dennis KW, Isaacs MR. Towards a culturally competent system of care. A monograph on effective services for minority children who are severely emotionally disturbed. Washington, DC: CASSP Technical Assistance Center, Georgetown University Child Development Center; 1989 [cited: 2022 Apr 15]. Available in: https://spu.edu/-/media/academics/school-of-education/Cultural-Diversity/Towars-a-Culturally-Competent-System-of-Care-Abridged.ashx.

Tervalon M, Murray-García J. Cultural Humility Versus Cultural Competence: A Critical Distinction in Defining Physician Training Outcomes in Multicultural Education. J Health Care Poor Underserved [Internet]. 1998 [cited: 2022 Apr 15]; 9(2):[117-125 pp.]. Available in: https://doi.org/10.1353/hpu.2010.0233.

Abbe A, Gulick LM, Herman JL. Cross-Cultural Competence in Army Leaders: A Conceptual and Empirical Foundation. Arlington (United States): Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences; 2007 [cited: 2022 Apr 15]. Available in: https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA476072.

Earley PC, Mosakowski E. Cultural intelligence. Harv Bus Rev [Internet]. 2004 [cited: año mes dia]; 82(10):[139-158 pp.]. Available in: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1555982/.

Byram M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon (Philadelphia): Multilingual Matters; 1997.

Sweet EL. Cultural Humility: An Open Door for Planners to Locate Themselves and Decolonize Planning Theory, Education, and Practice. eJournal Public Aff [Internet]. 2018 [cited 2022 Nov 8]; 7(2):[17 p.]. Available from: https://dx.doi.org/10.21768/ejopa.v7i2.2

Cheng R, Osburn L, Alexander N, Johnson A. AIA Guide 1 * Intercultural Competence [Internet]. American Institute of Architects; 2020. [cited 2022 Nov 8]. Available from: https://www.aia.org/resource-center/guides-equitable-practice

Hall MA, Jaggar DM. Should Construction Enterprises, Working Internationally, Take Account of Cultural Differences? In: Stephenson P, editor. Proceedings 13th Annual ARCOM Conference, 1997 Sep 15-17. Cambridge (UK), Association of Reserachers in Construction Management, Vol. 1; 1997 [cited: 2022 Nov 8]. p. 1-10. Available in : http://www.arcom.ac.uk/-docs/proceedings/ar1997-001-010_Hall_and_Jaggar.pdf.

Pabittei AA, Bhinekawati R. The Impact of Cross Cultural Competence on Employee Performance Mediated by Global Mindset in Overseas Construction Projects (Lessons from a Large Construction Company in Indonesia). In: Proceedings of the 6th Annual International Conference on Management Research (AICMaR 2019). Jakarta: Atlantis Press; 2020 [cited: 2022 Nov 8]. p. 101–106. Available from: https://www.atlantis-press.com/article/125938409.

Stahl GK, Caligiuri P. The Effectiveness of Expatriate Coping Strategies: The Moderating Role of Cultural Distance, Position Level, and Time on the International Assignment. J Appl Psychol [Internet]. 2005 [cited: 2022 Nov 8]; 90(4):[603-615 pp.]. Available in: https://doi.org/10.1037/0021/9010.90.4.603

Deardorff DK, editor. The Sage handbook of intercultural competence. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications; 2009.

Toynbee A, Kroeber AL, Kluckhohn C. Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions. Hist Theory. 1952;4(1):127.

Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. La Habana: Partido Comunista de Cuba; 2017. [Consultado: 2022 Nov 8]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/3332/lineaminetos-politica-economica-social-partido-revolucion-periodo-2016-2021.

Blasco M, Feldt LE, Jakobsen M. If only cultural chameleons could fly too: A critical discussion of the concept of cultural intelligence. Int J Cross Cult Manag [Internet]. 2012 [cited: 2022 Nov 8]; 12(2):[229-245 pp.]. Available in: https://doi.org/10.1177/1470595812439872

Council of Europe. White Paper on Intercultural Dialogue “Living Together as Equals in Dignity”. Strasbourg: Council of Europe Ministers of Foreign Affairs; 2008 [cited: 2022 Nov 8]. Available from: https://ec.europa.eu/migrant-integration/library-document/white-paper-intercultural-dialogue-living-together-equals-dignity_en.

Descargas

Publicado

2024-05-04

Cómo citar

Masoni, A. (2024). Adaptación cultural en la práctica profesional. La lección de Cuba. Revista Científica De Arquitectura Y Urbanismo, 45(1), 79–88. Recuperado a partir de https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/816

Número

Sección

Del Reino de este Mundo