Teaching of Architecture Theory from a Playful Approach

Authors

  • Alejandro Guzmán-Ramírez Universidad de Guanajuato. Guanajuato, México
  • Adolfo Padilla-Gutiérrez Universidad UNIVA Lagos de Moreno. Jalisco, México.
  • José Alberto Ochoa-Ramírez Universidad de Guanajuato. Guanajuato, México.

Keywords:

Theory of architecture, playful education, didactic strategies, teaching of architecture

Abstract

The game is an enjoyable activity that serves as a means to develop skills through active and affective participation of students, so that learning becomes a meaningful experience. This article explores the importance of the game as a didactic technique applied to the teaching of architecture. A series of experiences in the area of architectural theory are presented that allowed to establish how, from a playful approach, students managed to articulate theoretical knowledge with practical sense, reducing the resistance that is traditionally presented to these thematic contents during the training of the architect. Two playful strategies were applied; the role-playing game and the design of board games, which contributed to fifth and sixth semester students being able to experience creative learning that helped them develop skills, consolidate knowledge, strengthen values, and develop competencies.

Author Biographies

Alejandro Guzmán-Ramírez, Universidad de Guanajuato. Guanajuato, México

Doctor en Arquitectura. Académico- investigador. Departamento de Arquitectura. División de Arquitectura, Arte y Diseño DAAD. Universidad de Guanajuato. Guanajuato, México

E-mail: alejandroguzman06@gmail.com

https://orcid.org/0000-0001-6225-8662

Adolfo Padilla-Gutiérrez, Universidad UNIVA Lagos de Moreno. Jalisco, México.

Arquitecto. Académico- investigador. Escuela de Arquitectura. Universidad UNIVA Lagos de Moreno. Jalisco, México.

E-mail: arqadolfopadilla@gmail.com

https://orcid.org/0009-0004-1094-3472

José Alberto Ochoa-Ramírez, Universidad de Guanajuato. Guanajuato, México.

Doctor en Artes. Académico- investigador Departamento de Arquitectura. División de Arquitectura, Arte y Diseño DAAD. Universidad de Guanajuato. Guanajuato, México.

E-mail: jose.ochoa@ugto.mx

https://orcid.org/0000-0002-9399-132X

References

Huizinga J. Homo Ludens. Madrid: Alianza Editorial; 2012.

Testa A. PROMET. Proposiciones Metodológicas. Aprendizaje mediante Juegos. La Habana: Academia; 1997.

Borja Md. El juego como actividad educativa e instruir deleitando. Barcelona: Universidad de Barcelona; 1984.

González González CS. Estrategias para trabajar la creatividad en la Educación Superior: pensamiento de diseño, aprendizaje basado en juegos y en proyectos. Revista de Educación a Distancia [Internet]. 2015 [consultado: 10 de agosto de 2024]; 1(40): 1-15. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/234291.

Groos K. The Play of Man. London: Legare Street Press; 2022.

Sentieri Omarrementeria C, Navarro Bosch A. El aprendizaje de la arquitectura a través del juego. En: Actas del Congreso: Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA). Barcelona; Universitat Politècnica de Catalunya; 2017. pp. 363-379 [consultado: 14 de abril de 2024]. Disponible en: https://doi.org/10.5821/jida.2017.5243.

Bernabeu N, Goldstein A. Creatividad y Aprendizaje: El juego como herramienta pedagógica. Madrid: Narcea Ediciones; 2016.

Dewey J. Experience & Education. New York: Simon & Schuster; 2007.

Acosta P. Juego de Roles: Una estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la convivencia. Cultura educación y sociedad [internet]. 2019 [consultado: 14 de septiembre de 2024]; 9(3): 869-876. Disponible en: https://educrea.cl/juego-de-roles-una-estrategia-pedagogica-para-el-fortalecimiento-de-la-convivencia/.

Melo Herrera MP. Construcción de juegos de mesa como recurso didáctico para promover el desarrollo de habilidades comunicativas en ciencias. Revista Bio-grafía [Internet]. 2017 [consultado: 22 de septiembre de 2024]; 10(18): 124-131. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/323565093_Construccion_de_juegos_de_mesa_como_recurso_didactico_para_promover_el_desarrollo_de_habilidades_comunicativas_en_ciencias.

Published

2024-11-14

How to Cite

Guzmán-Ramírez, A., Padilla-Gutiérrez, A., & Ochoa-Ramírez, J. A. (2024). Teaching of Architecture Theory from a Playful Approach. Revista científica De Arquitectura Y Urbanismo, 45(2), 88–96. Retrieved from https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/834