Interior Design Syllabus in the Economic and Labor Context of Ciudad Juárez
Keywords:
syllabus, study program, labor market, Interior Design degree, Ciudad JuárezAbstract
The curriculum of the Interior Design (DI) degree at the Universidad Autónoma de Ciudad Juárez was modified more than five years ago, which requires updating it and adapting it to the institutional guidelines of the new educational model adopted by the university. The objective of this research was to define the current conditions of the work and socio-economic context as a basis for readjusting the career program. To do this, a documentary investigation was carried out, complemented by surveys and interviews with graduates of the last courses. The results allowed us to know the new conditions of the labor market, and the economic activities that have had the greatest development recently. From this information it has been possible to contribute to the definition of contents, topics and subjects for updating the study program of the degree.
References
Mora AI. Los contenidos curriculares del plan de estudios: Una propuesta para su organización y estructura. Revista Educación [Internet]. 2001 [consultado: 5 de marzo de 2023]; 25(2):[147-156 pp.]. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/3588.
Universidad Autónoma de Cd. Juárez. Modelo Educativo UACJ Visión 2040. Versión breve. México: Editorial UACJ; 2022.
Rojo LE, González, V, Obregón AM, Sierra R, Sosa KP. ABC de la evaluación de planes de estudio en la educación superior. Revista Digital Universitaria [Internet]. 2018 [consultado: 10 de octubre de 2023]; 19(6):[1-10 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.22201/codei.
Pérez AF, Méndez CJ, Pérez P, García JA. Los programas de estudio en educación superior: Orientaciones para su elaboración. Perspectivas docentes [Internet]. 2017 [consultado: 20 de octubre de 2023]; (62):[21-31 pp.]. Disponible en: https://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/view/1864.
Pimentel JV. Formando diseñadores de interiores del Siglo XXI con planes de estudio del Siglo XX. Actas de Diseño [Internet]. 2010 [consultado: 5 de marzo de 2023]; 9:[223-226 pp.]. Disponible en: https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/actas/article/view/2798/4676.
Polifroni O. El diseño de espacios como hábitat interior del ser humano. Modul. Arquit. CUC [Internet]. 2012 [consultado: 3 de mayo de 2023]; 11(1):[47-54 pp.]. Disponible en: https://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/23.
Ching FDK, Binggeli C. Diseño de Interiores, un manual. Barcelona: Gustavo Gili; 2015
Matamoros M, Gutiérrez R. El diseño de interiores en la formación del arquitecto. Experiencias en el Plan de Estudios D. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2013 [consultado: 5 de marzo de 2023]; 34(1):[117-127 pp.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/au/v34n1/au110113.pdf.
Ramírez C. Exclusión razonada del diseño de interiores en la currícula de la Facultad del Hábitat, UASLP. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo [Internet]. 2017 [consultado: 25 de marzo de 2023]; 8(15):[686-709 pp.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672017000200686&script=sci_abstract.
Correa ME. El diseño y su intervención en la cultura local: aporte de los diseñadores a la construcción simbólica de la vida cotidiana. En: Libro de Ponencias: VI Jornadas de Sociología de la UNLP. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; 2010. p.1-19.
Bernal CA. Metodología de la investigación administrativa, economía, humanidades y ciencias sociales. Colombia: Pearson; 2010.
OPS/OMS [homepage en Internet]. Brote de enfermedad por coronavirus (COVID 19). Organización Panamericana de la Salud-Organización Mundial de la Salud; 2019. [consultado: 25 de marzo de 2023]. Disponible en: https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.
Pérez D, González R. Técnicas básicas de merchandising. España: Paraninfo; 2017.
Castellanos A. El papel de la industria maquiladora en Ciudad Juárez. Vincula Tégica Efan [Internet]. 2018 [consultado: 3 de mayo de 2023]; 4(1):[555-562 pp.]. Disponible en: https://vinculategica.uanl.mx/index.php/v/issue/archive.
Secretaría de Innovación y Desarrollo Económico. Perfil Económico Región Juárez. Chihuahua: Centro de Información Económica y Social de la Secretaría de Innovación y Desarrollo Económico del Gobierno del Estado; 2020 [consultado: 3 de mayo de 2023]. Disponible en: https://www.chihuahua.com.mx/content/PERFIL%20REGIONAL/2023/Regi%C3%B3n%20Ju%C3%A1rez.pdf.
Barraza MP, Grajeda M, Barajas HA. Los cruces transfronterizos (autos, peatones y camiones) y la evolución de los patrones de interacción económica en la frontera Ciudad Juárez – El Paso. En: Barraza MP, Martínez J, Flores J, coordinadores. Flujos transfronterizos, desarrollo regional y movilidad humana. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 2017. p. 77-95.
Fuentes, CM. El comercio transfronterizo al menudeo entre Ciudad Juárez, Chihuahua y El Paso, Texas. Estudios fronterizos [Internet]. 2022 [consultado: 1 de abril de 2023]; 23:[1-21 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.21670/ref.2209093.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista científica de Arquitectura y Urbanismo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).