Impact on Thermal Performance of The Application of Cellulose in a Classroom Envelope

Authors

  • Elizabeth Parra Correa Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.
  • Manuela Murillo Galvis Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.
  • María Fernanda Aristizábal Vargas Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.
  • Manuela Quintero Londoño Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.
  • Laura Rivera Salazar Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Keywords:

classrooms, thermal performance, insulating material, cellulose, energy efficiency

Abstract

Achieving adequate classroom temperatures is crucial for optimal learning. However, construction decisions are based solely on budgetary considerations, without considering variables such as thermal environment or environmental impact. This research evaluates the impact of using cellulose as thermal insulation in a university classroom located in Bello, Antioquia, Colombia. Measurements, an architectural survey, and other factors affecting the thermal environment were carried out. Subsequently, a computational model was built in Rhino software and thermal simulations were performed with Climate Studio. The results indicate that cellulose can match or improve thermal performance compared to expanded polystyrene, while having a lower environmental impact. This raises a discussion on the choice of materials for future construction at the university.

Author Biographies

Elizabeth Parra Correa, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Arquitecta. Docente de la Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

E-mail: elizabethparra.arq@gmail.com

https://orcid.org/0000-0003-0644-0886

Manuela Murillo Galvis, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Arquitecta. Estudiante de Maestría. Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

E-mail: manuela.murillo@tau.usbmed.edu.co

https://orcid.org/0000-0002-0654-9825

María Fernanda Aristizábal Vargas, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Estudiante de arquitectura, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

E-mail: maria.aristizabal17@tau.usbmed.edu.co

https://orcid.org/0009-0000-6778-8195

Manuela Quintero Londoño, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Estudiante de arquitectura, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

E-mail: manuela.quintero@tau.usbmed.edu.co

https://orcid.org/0009-0001-8102-8739

Laura Rivera Salazar, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Estudiante de arquitectura, Facultad de Artes Integradas, Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia.

E-mail: Laura.rivera17@tau.usbmed.edu.co

https://orcid.org/0009-0008-7132-6653

References

Montoya Florez OL, Viegas GM. Confort térmico en aulas escolares del trópico, a partir de la aplicación de estrategias de diseño bioclimáticas pasivas. Av en Energías Renov y Medio Ambient [Internet]. 2019 [consultado: 7 de abril de 2022]; 23:[01–55 pp.]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/109499

Ministerio de Educación, Icontec. NTC 4595 Ingeniería Civil y Arquitectura. Planeamiento y Diseño de Instalaciones y Ambientes Escolares Planeamiento y diseño de instalaciones y ambientes escolares. 2015. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-355996_archivo_pdf_norma_tecnica.pdf

Guevara G, Soriano G, Mino-Rodriguez I. Thermal comfort in university classrooms: An experimental study in the tropics. Build Environ [Internet]. 2021 [consultado: 7 de abril de 2022]; 187(107430). Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2020.107430

Vidal T, Torres AL, Valls C, Cusola O, López JA, Fernández J, et al. Potencial de la celulosa en la construcción de nuevos materiales. Jorn Recer EGE-UPC [Internet]. 2019 [consultado: 7 de abril de 2022]. 147–55 pp. Disponible en: http://hdl.handle.net/2117/129131

Cuba Córdoba A, Garzón Bernal LD. Paneles tipo sandwich a base de celulosa reciclada para fachadas [trabajo de grado]. Bogotá: Facultad de Arquitectura, Universidad La Gran Colombia; 2020. Disponible en: https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/5883/Paneles%20tipo%20sandwich%20a%20base%20de%20celulosa%20reciclada%20para%20fachadas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

DEGREN Design & Green Engineering. Guía para la selección de materiales de construcción sostenible. Cáceres: INTROMAC, Instituto Tecnológico de Rocas Ornamentales y Materiales de Construcción; 2019. Disponible en: http://www.degren.eu/wp-content/uploads/2020/05/DEGREN-SMCS.pdf

Palomo M. Aislantes térmicos : criterios de selección por requisitos energéticos [proyecto de fin de carrera]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid; 2017. Disponible en: http://oa.upm.es/47071/1/TFG_Palomo_Cano_Marta.pdf

Madurwar MV, Ralegaonkar RV, Mandavgane SA. Application of agro-waste for sustainable construction materials: A review. Constr Build Mater [Internet]. 2013 [consultado: 7 de abril de 2022]; 38(October):[872–8 pp.]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2012.09.011

Rodríguez Gálvez H. Aislamientos Naturales II: La celulosa [Internet]. Disponible en: http://www.mimbrea.com/aislamientos-naturales-ii-la-celulosa/

Published

2023-09-12

How to Cite

Parra Correa, E., Murillo Galvis, M., Aristizábal Vargas, M. F., Quintero Londoño, M., & Rivera Salazar, L. (2023). Impact on Thermal Performance of The Application of Cellulose in a Classroom Envelope. Revista científica De Arquitectura Y Urbanismo, 44(2), 6–16. Retrieved from https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/775