Analysis and Urban Intervention from the Pedestrian Perspective in Autlán de Navarro, Jalisco, México
Keywords:
pedestrian mobility, urban mobility, social context, urban habitability, urban landscape, urban planningAbstract
By 2021, in Autlán, Jalisco, Mexico; the presence of motorized vehicles for private transport causes complications for the pedestrian, since some streets do not have the minimum urban infrastructure that provides security to its inhabitants. The objective of the study was to evaluate the streets Gerardo Vázquez, Víctor Manuel Pérez Sánchez and La Quebradilla with a useful tool of urban indicators for a qualitative and quantitative assessment of these roads. A matrix of alternative mobility indicators was prepared for the infrastructural and landscape evaluation, and for the proposal of solutions to the problem in which the pedestrian is prioritized. It is concluded that the results of the analysis of the object of study and the intervention proposal favor the locality. The information obtained serves as a watershed for the Honorable City Council in making decisions regarding the improvement of roads, for the benefit of pedestrians.
References
Gehl J. Life Between Buildings. En: Life Between Buildings: Using Public Space. Washington-Covelo-London: Island Press; 2011. pp. 9-51.
Gartor M. El sistema de bicicletas públicas BiciQuito como alternativa de movilidad sustentable: aportes y limitaciones. Letras Verdes [Internet]. 2015 [citado 25 de septiembre 2020]; (18): 249-263. DOI: https://doi.org/10.17141/letrasverdes.18.2015.1639. Disponible en: https://revistas.flacsoandes.edu.ec/letrasverdes/article/view/1639
De Quevedo F, González MG, Asprilla Y, García. Road signage and road safety in bus rapid transit corridors: transmilenio in Bogotá. Infraestructura Vial [Internet]. 2017 [citado 15 de junio 2020]; 19(33):15–25. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/infraestructura/v19n33/2215-3705-infraestructura-19-33-15.pdf
Gobierno Municipal de Autlán de Navarro. Plan de Desarrollo Urbano del Centro de Población de Autlán de la Grana, Jalisco. México: Gobierno Municipal de Autlán de Navarro. 2007.
Salinas Castillo O. Mucho ruido y pocas soluciones: los corredores peatonales en el Centro Histórico de la Ciudad de México y su impacto en la contaminación auditiva y políticas de ciudad caminable [tesis de máster en Internet]. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Azcapotzalco. Coordinación de Servicios de Información, 2015 [citado 23 de julio 2020]. 163 p. Disponible en: http://hdl.handle.net/11191/5487
Southworth M. Reclaiming the walkable city. Frameworks [Internet]. 2006 [citado 30 de julio 2020]; (4):16-23. Disponible en: https://frameworks.ced.berkeley.edu/2006/reclaiming-the-walkable-city/
Gehl J. Ciudades para la gente. Ediciones Infinito; 2014.
Schmitz A. Creating walkable places: compact mixed-use solutions. Washington D.C., DC, Estados Unidos de América: Urban Land Institute; 2006.
Lerner J. Acupuntura urbana. Río de Janeiro, Brazil: Editora Record LTDA; 2003.
Briceño-Ávila M. Paisaje urbano y espacio público como expresión de la vida cotidiana. Revista de Arquitectura [Internet]. 2018 [citado 20 de octubre 2020]; 20(2):10-19. Disponible en: https://doi.org/10.14718/revarq.2018.20.2.1562
Martínez-López JD. El urbanismo como estrategia para el mejoramiento de la calidad de vida en barrios segregados. Revista Humanismo y Cambio Social [Internet]. 2019 [citado 31 de agosto 2020]; (13):45-57. Disponible en: https://lamjol.info/index.php/HCS/article/view/8835
Rueda DN, Garnica R. Análisis de los impactos generados por proyectos de peatonalización en Bogotá. Estudio de caso: Avenida Carrera Séptima [tesis]. Bogotá: Universidad de La Salle. Facultad de Ingeniería. Ingeniería Civil, 2017 [citado 13 de marzo 2020]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10185/20563
Díaz-Osorio MS, Marroquín JC. Las relaciones entre la movilidad y el espacio público. Transmilenio en Bogotá. Revista de Arquitectura [Internet]. 2016 [citado 13 de marzo 2020]; 18(1):126-139. Disponible en: http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2016.18.1.11
INEGI. Inventario Nacional de Viviendas 2020 [citado 26 de marzo del 2020]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/app/mapa/inv/
Gobierno del Estado de Jalisco. Plan Institucional 2018. Guadalajara: Instituto de Información Estadística y Geográfica del Estado de Jalisco; 2018 [citado 15 de abril del 2020]. Disponible en: https://planeacion.jalisco.gob.mx/sites/planeacion.jalisco.gob.mx/files/instituto_de_informacion_estadistica_y_geografica_del_estado_de_jalisco_2018.pdf

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista científica de Arquitectura y Urbanismo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).