Educando para un mundo sostenible a través de la responsabilidad social universitaria / Educating for a Sustainable World across the University´s Social Responsibility
Keywords:
desarrollo sostenible, responsabilidad social universitaria, comunidades vulnerables, vivienda, educación para la sostenibilidad / sustainable development, social responsibility in higher education, low-income communities, housing, education for sustainabAbstract
Educando para un mundo sostenible a través de la responsabilidad social universitaria
RESUMEN: El Plan de Desarrollo Institucional de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP) de México está orientado a formar profesionales con una amplia responsabilidad social, comprometidos con el desarrollo humano y el bienestar individual y colectivo. Se presenta un proyecto de investigación interdisciplinario como ejemplo de las acciones educativas desarrolladas por la BUAP para formar una comunidad universitaria participativa y responsable, que incluye propuestas de soluciones de diseño para mejorar el entorno a diferentes escalas. Se concluye que la sostenibilidad debe seguir siendo un eje transversal de los programas educativos de las universidades, y que resulta esencial formar y sensibilizar a docentes-investigadores sobre el desarrollo sostenible. Los autores recomendamos la creación de grupos interdisciplinarios que realicen propuestas de ciencia aplicada en el marco de la sostenibilidad. Se aspira a que la BUAP continúe siendo un ejemplo de institución pública socialmente responsable, comprometida con el desarrollo sostenible de Puebla y de la región Centro-Sur de México.
PALABRAS CLAVE: desarrollo sostenible, responsabilidad social universitaria, comunidades vulnerables, vivienda, educación para la sostenibilidad.
Educating for a Sustainable World across the University´s Social Responsibility
ABSTRACT: The Institutional Development Plan of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP) in Mexico is aimed at training professionals with broad social responsibility, committed to human development and individual and collective well-being. An interdisciplinary research project is presented as an example of the educational actions developed by BUAP to form a participatory and responsible university community, which includes the proposal of design solutions to improve the environment at different scales. It is concluded that sustainability must continue to be a transversal axis of the educational programs of universities, and that it is essential to train and sensitize teacher-researchers about sustainable development. The authors recommend the creation of interdisciplinary groups that carry out applied science proposals within the framework of sustainability. It is hoped that BUAP continues to be an example of a socially responsible public institution, committed to the sustainable development of Puebla and the Central-South region of Mexico.
KEYWORDS: sustainable development, social responsibility in higher education, low-income communities, housing, education for sustainability.References
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Plan de Desarrollo Institucional 2017-2021 [Internet]. BUAP. 2017. [Consultado 3 Mar 2020] Available from: https://www.pdi.buap.mx
ONU Hábitat. El derecho a una vivienda adecuada. Folleto informativo no21 [Internet]. Vol. 19, Revista de Antropología Social. 2010. 103–129 p. [Consultado 5 Mar 2020] Available from: http://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO1010110103A
GIL PÉREZ D, VILCHES A. EDUCACIÓN PARA LA SOSTENIBILIDAD Y EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS: DOS CAMPOS QUE DEBEN VINCULARSE. Educ Sustain Educ Hum Rights two domains that must be linked [Internet]. 2017 Jun;29(1):79–100. [Consultado 15 Jun 2020] Available from: http://10.0.55.121/teoredu29179100
Nour AM. Challenges and Advantages of Community Participation as an Approach for Sustainable Urban Development in Egypt. J Sustain Dev [Internet]. 2011;4(1):79–91. [Consultado 20 Feb 2020] Available from: https://www.cpas-egypt.com/pdf/Ayman_Afify/9thPaper.pdf
Álvarez Cisneros W. Desarrollo urbano en el ámbito social de bajos ingresos. Posibilidades y obstáculos. El caso de Berriozábal, Chiapas (1980-2005). Chiapas, México: Universidad Autónoma de Chiapas; 2015. 307 p.
Ugalde A. Ideological dimensions of community participation in Latin American health programs. Soc Sci Med [Internet]. 1985;21(1):41–53. [Consultado 15 Feb 2020] Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0277953685902862
Briceño-León R. El contexto político de la participación comunitaria en América Latina. Cad Saude Publica [Internet]. 1998;14(suppl 2):S141–7. [Consultado 25 Feb 2020] Available from: https://www.scielo.br/pdf/csp/v14s2/1333.pdf
Ayuntamiento del Municipio de Puebla P. Plan Municipal de Desarrollo 2014-2018 [Internet]. México; 2014 p. 290. [Consultado 3 Mar 2020] Available from: http://pueblacapital.gob.mx/images/transparencia/obl/vi-planes/plan.mun.desa14.18.pdf
INEGI. Censo de población y vivienda 2010 [Internet]. México; 2010. [Consultado 2 Feb 2020] Available from: https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2010/
Ayuntamiento del Municipio de Puebla P. Plan Municipal de Desarrollo 2008-2011 [Internet]. México; 2008 p. 98. [Consultado 10 Oct 2019] Available from: http://www.pueblacapital.gob.mx/vi-planes-municipales-de-desarrollo/planes-y-programas-de-anos-anteriores/programa-municipal-de-salud-2008-2011
INEGI. Junta Auxiliar San Andrés Azumiatla. Censo de Población y Vivienda 2010. [Internet]. 2010. [Consultado 10 Oct 2019] Available from: http://www.pueblacapital.gob.mx/juntas-auxiliares/13-juntas-auxiliares/56-san-andres-azumiatla
Consejo Nacional de Población C. Indice de marginación por localidad 2010 [Internet]. México; 2010. [Consultado 10 Oct 2019] Available from: http://www.conapo.gob.mx/es/CONAPO/Indice_de_Marginacion_por_Localidad_2010
Organización Panamericana de la Salud / Organización Mundial de la Salud. Agenda de salud sostenible para las Américas 2018-2030 [Internet]. 2017. [Consultado 15 Abr 2020] Available from: https://iris.paho.org/handle/10665.2/49169
Organización Panamericana de la Salud. Hacia Una Vivienda Saludable. Guía para el facillitador [Internet]. Organización panamericana de la salud. 2011. 98 p. [Consultado 15 Abr 2020] Available from: http://www.paho.org/per/index.php?option=com_docman&view=download&category_slug=viviendas-saludables-948&alias=68-guia-vivienda-saludable-8&Itemid=1031
Rubio González F. Guía de regeneración urbana saludable. 1st ed. Valencia, España: Conselleria d´Infraestructures i Transport, Generalitat Valenciana; 2008.
Hernández J. Arquitectura, participación y hábitat popular. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana; 2008. 118 p.
Gatani M. Gestión y tecnología y vivienda social. Punto y seguido. Rev INVI [Internet]. 2004;19(50):72–85. [Consultado 11 Nov 2019] Available from: http://www.revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/357/859
Martínez-Usarralde M-J, LLoret-Catalá C, Mas-Gil S. Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Principios para una Universidad Sostenible, Cooperativa y Democrática desde el Diagnóstico Participativo de su Alumnado. Univ Soc Responsib Princ a Sustain Coop Democr Univ from Particip diagnosis its student body [Internet]. 2017 Jul 10;25(74/75):1–22. [Consultado 15 Jun 2020] Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=124098446&lang=es&site=ehost-live
Vallaeys F, Álvarez Rodríguez J. HACIA UNA DEFINICIÓN LATINOAMERICANA DE RESPONSABILIDAD SOCIAL UNIVERSITARIA. APROXIMACIÓN A LAS PREFERENCIAS CONCEPTUALES DE LOS UNIVERSITARIOS. Towar A Lat Am Defin Univ Soc Responsib Approx TO Concept Prefer Univ STUDENTS [Internet]. 2019 Jan;22(1):93–116. [Consultado 15 Jun 2020] Available from: http://10.0.23.56/educXX1.19442
Carrizosa Bermúdez M. Calidad de hábitat y responsabilidad profesional Conformación y gestiones de la Comisión Calidad de Hábitat de la Sociedad Colombiana de Arquitectos. (Spanish). dearq [Internet]. 2010 Jul;(6):32–43. [Consultado 25 May 2020] Available from: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18389/dearq6.2010.05
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).