¡Caminemos! Análisis multivariante de la disposición a caminar en el centro histórico del Cusco / Let’s walk! Multivariant analysis of the inclination to walk in the historical center of Cusco

Authors

Keywords:

caminabilidad, centro histórico, planificación urbana, movilidad urbana, análisis espacial / walkability, historical centre, urban planning, urban mobility, spatial analysis

Abstract

¡Caminemos! Análisis multivariante de la disposición a caminar en el centro histórico del Cusco

RESUMEN: En la ciudad histórica del Cusco existen pocos estudios cuantitativos acerca de la movilidad urbana y los factores que influyen en la motivación para caminar. El objetivo del trabajo fue identificar los factores individuales más importantes que inciden en la disposición a caminar en el área central y el área circundante del centro histórico del Cusco. El diseño de la investigación es no experimental transaccional. Se consideraron variables demográficas individuales y de preferencias, las que fueron recolectadas mediante la aplicación de encuestas a peatones en las zonas de estudio. Se aplicaron las pruebas de U de Mann Withney y Kruskal Wallis para las comparaciones entre grupos. Se elaboró un modelo de regresión logística por bloques para predecir la disposición a caminar. Se encontró que la caminata con motivos recreativos es distinta en las áreas de estudio, mientras que la disposición a caminar como medio de desplazamiento no mostró diferencias significativas.

PALABRAS CLAVE: caminabilidad, centro histórico, planificación urbana, movilidad urbana, análisis espacial.

 

Let’s walk! Multivariant analysis of the inclination to walk in the historical center of Cusco

ABSTRACT: In the historical city of Cusco there are few quantitative studies regarding urban mobility and the factors that determine walking motivation. The aim of this research is to identify the most significant individual factors that influence the disposition to walk in the central area and the surrounding area of Cusco's historical center. The research design is non-experimental and transactional. Individual demographic and preference variables were considered. These were collected through the application of surveys to pedestrians in the areas of study. Kruskal Wallis’ and Mann Whitney’s U tests were applied for inter-group comparisons. A logistic block regression model was produced to predict walking disposition. Recreational walking was found to be different in the study areas, while walking disposition as a means of travel showed no significant difference.

KEY WORDS: walkability, historical centre, urban planning, urban mobility, spatial analysis

Author Biography

Gonzalo Rodolfo Peña Zamalloa, Universidad Continental, Huancayo

MSc. Arquitecto e Ingeniero Informático, Universidad Continental, Huancayo, Perú.

E-mail: gonzalo.pena.zamalloa@gmail.com

ORCID iD: http://orcid.org/0000-0002-6141-6849

References

World Heritage Centre. State of conservation of World Heritage properties inscribed on the World Heritage List [Internet]. 2013 [consultado en 16 julio 2019]. Disponible en: https://whc.unesco.org/en/documents/123027

Guerra E, Caudillo C, Monkkonen P, Montejano J. Urban form, transit supply, and travel behavior in Latin America: Evidence from Mexico's 100 largest urban areas. Transport Policy [Internet]. 2018 [consultado en 14 enero 2020]; (69): [98-105 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.06.001

Calcanhotto Mengarda G, Niehaus del Solar M. Grow First, Clean up Later? Studying the Growing Traffic Emissions in Latin America and Exploring Future Possibilities. Transportation Research Procedia [Internet]. 2014 [consultado en 14 enero 2020]; (4): [445-460 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.034

Priester R, Miramontes M, Wulfhorst G. A Generic Code of Urban Mobility: How can Cities Drive Future Sustainable Development?. Transportation Research Procedia [Internet]. 2014 [consultado en 20 diciembre 2019]; (4): [90-102 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.008

Sehili F, Chennaoui Y, Madani S. The Hqdil Method to Assess the Sustainability of an Historic Center Case of Mansourah K’bira (Algeria). Procedia - Social and Behavioral Sciences [Internet]. 2016 [consultado en 14 enero 2020]; (216): [570-577 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.12.023

Gobierno Municipal de Cusco, Gobierno Regional de Cusco, Banco Mundial, Ministerio de Vivienda, Construcción y Saneamiento, Ministerio de Cultura, UNESCO. Plan de Movilidad y Espacio Público del Cusco. Cusco: Gobierno Municipal de Cusco [Internet]. 2016 [consultado en 20 diciembre 2019]. Disponible en: http://pubdocs.worldbank.org/en/470011522169269018/Revista-Ed-3-Cusco-2025.pdf

Blecic I, Cecchini A, Trunfio G. Towards a Design Support System for Urban Walkability. Procedia Computer Science [Internet]. 2015 [consultado en 14 enero 2020]; (51): [2157-2167 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.05.489

Peña Zamalloa G. Planificación de la inmediatez. Incidencia de la infraestructura urbana en el nivel de conservación histórica: el caso de “Ambiente Urbano Monumental 15 de Junio”, Huancayo, Perú, 1970-2019. Revista de Urbanismo [Internet]. 2019 [consultado en 10 febrero 2020]; (41). Disponible en: https://doi.org/10.5354/0717-5051.2019.53901

Serag El Din H, Shalaby A, Farouh H, Elariane S. Principles of urban quality of life for a neighborhood. HBRC Journa [Internet]. 2013 [consultado en 16 julio 2019]; 9(1): [86-92 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.hbrcj.2013.02.007

Yassin H. Livable city: An approach to pedestrianization through tactical urbanism. Alexandria Engineering Journal [Internet]. 2019 [consultado en 15 enero 2020]; (58): [251-259 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.aej.2019.02.005

Temenos C, Nikolaeva A, Schwanen T, Cresswell T, Sengers F, Watson M, Sheller M. Theorizing Mobility Transitions: An Interdisciplinary Conversation. Transfers [Internet]. 2017 [consultado en 20 diciembre 2019]; (7): [113-129 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.3167/TRANS.2017.070109

Barros A, Martínez L, Viegas J. A New Approach to Understand Modal and Pedestrians Route in Portugal. Transportation Research Procedia [Internet]. 2015 [consultado en 14 enero 2020]; (10): [860-869 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2015.09.039

Tsiompras A, Photis Y. What matters when it comes to “Walk and the city”? Defining a weighted GIS-based walkability index. Transportation Research Procedia [Internet]. 2017 [consultado en 20 diciembre 2019]; (24): [523-530 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.06.001

Azmi D, Karim H. Implications of Walkability Towards Promoting Sustainable Urban Neighbourhood. Procedia - Social and Behavioral Sciences [Internet]. 2012 [consultado en 20 diciembre 2019]; (50): [204-213 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08.028

Skayannis P, Goudas M, Rodakinias P. Sustainable mobility and physical activity: a meaningful marriage. Transportation Research Procedia [Internet]. 2017 [consultado en 20 diciembre 2019]; (24): [81-88 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.072

Gosens T. The value of recreational areas in urban regions [Tesis de doctorado, Tinbergen Institute, Amsterdam] [Internet]. 2015 [consultado en 20 diciembre 2019]. Disponible en: https://research.vu.nl/en/publications/the-value-of-recreational-areas-in-urban-regions

Samadi Z, Yunus R. Physical and Spiritual Attributes of Urban Heritage Street's Revitalization. Procedia - Social and Behavioral Sciences [Internet]. 2012 [consultado en 20 diciembre 2019]; (36): [342-349 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.03.038

Black P, Street E. The Power of Perceptions: Exploring the Role of Urban Design in Cycling Behaviours and Healthy Ageing. Transportation Research Procedia [Internet]. 2014 [consultado en 16 julio 2019]; (4): [68-79 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.006

Winer E. The influence of the built environment on walking among urban, community-dwelling older adults in the United States: A systematic review and thematic synthesis [Tesis de Maestria, Mailman School of Public Health, Columbia University] [Internet]. 2017 [consultado en 14 enero 2020]. Disponible en: https://doi.org/10.7916/D8HQ5BCW

Szarata A, Nosal K, Duda-Wiertel U, Franek L. The impact of the car restrictions implemented in the city centre on the public space quality. Transportation Research Procedia [Internet]. 2017 [consultado en 10 febrero 2020]; (27): [752-759 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.12.018

Prelovskaya E, Levashev A. Modern Approach of Street Space Design. Transportation Research Procedia [Internet]. 2017 [consultado en 20 diciembre 2019]; (20): [523-528 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.01.085

Jauregui-Fung F, Kenworthy J, Almaaroufi S, Pulido-Castro N, Pereira S, Golda-Pongratz K. Anatomy of an Informal Transit City: Mobility Analysis of the Metropolitan Area of Lima. Urban Sci [Internet]. 2019 [consultado en 7 febrero 2020]; 3(3): [67 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.3390/urbansci3030067

Khreis H, May A, Nieuwenhuijsen M. Health impacts of urban transport policy measures: A guidance note for practice. Journal of Transport & Health [Internet]. 2017 [consultado en 20 diciembre 2019]; 6(1): [209-227 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jth.2017.06.003

Hüging H, Glensor K, Lah O. Need for a Holistic Assessment of Urban Mobility Measures – Review of Existing Methods and Design of a Simplified Approach. Transportation Research Procedia [Internet]. 2014 [consultado en 20 diciembre 2019]; (4): [3-13 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.001

Municipalidad Provincial del Cusco. Catastro Urbano 2016. Cusco, Peru

Schuppan J, Kettner S, Delatte A, Schwedes O. Urban Multimodal Travel Behaviour: Towards Mobility without a Private Car. Transportation Research Procedia [Internet]. 2014 [consultado en 20 diciembre 2019]; (4): [553-556 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.042

Coppola P, Silvestri F. Future mobility and land use scenarios: impact assessment with an urban case study. Transportation Research Procedia [Internet]. 2019 [consultado en 14 enero 2020]; (42): [53-63 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.12.006

Ilieva L. Better governance of urban mobility by exchange of experience and evaluation of best practices. Transportation Research Procedia [Internet]. 2019 [consultado en 7 febrero 2020]; (41): [37-40 pp.]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.09.006

Published

2020-09-08

How to Cite

Peña Zamalloa, G. R. (2020). ¡Caminemos! Análisis multivariante de la disposición a caminar en el centro histórico del Cusco / Let’s walk! Multivariant analysis of the inclination to walk in the historical center of Cusco. Revista científica De Arquitectura Y Urbanismo, 41(3), 50–65. Retrieved from https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/591