Análisis del precio de construcción en obras escolares. Escuelas primarias Ramón Padrón y Sergio González
Abstract
ResumenLa definición de Indicadores de Valor Financiero ($/m² y $/m³)
tiene gran importancia, ya que permite evaluar
económicamente las soluciones dadas a nuevos proyectos,
además de constituir una herramienta en la estimación de
presupuestos. En la actualidad solo es posible prever el
presupuesto de un proyecto después que exista un
anteproyecto, e incluso después de realizado este, no es
posible conocer si el presupuesto calculado se encuentra en
un intervalo lógico en función de algún valor previamente
establecido. Con el objetivo de realizar un análisis comparativo
entre los presupuestos resultantes de la construcción de
escuelas primarias con diferentes sistemas constructivos se
realiza el presente trabajo a partir del estudio de los
presupuestos resultantes de ambos casos de estudio y la
comparación de los Indicadores de Valor Financiero obtenidos.
Los resultados muestran que las escuelas primarias construidas
con Sistema Abierto de Esqueleto (SAE) son 1,5 veces más caras
que en las que se utiliza Sistema tradicional con vigueta y bovedilla
como elementos de entrepiso y cubierta. También se llega a
resultados en cuanto a Indicadores de Valor Financiero en obras
escolares y otras particularidades en la composición del
presupuesto analizado.
Palabras clave:indicadores de valor financiero, presupuesto, obras
escolares.
Downloads
How to Cite
Domínguez, Hernández y Murias, J. . D. y . F. (2011). Análisis del precio de construcción en obras escolares. Escuelas primarias Ramón Padrón y Sergio González. Revista científica De Arquitectura Y Urbanismo, 32(2), 53–59. Retrieved from https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/10
Issue
Section
With Criteria
License
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).
a. The authors retain the copyright and guarantee the magazine the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine.
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a more early and major published papers (See The Effect of Open Access, in English).